Print E-mail

Kártalanítási Szervezet

Európai Kártalanítási Szervezetek elérhetősége

2012.01.12.

A Zöldkártya Rendszer hosszú ideje lehetővé teszi a kárigények gyors rendezését a károsult országában, abban az esetben, ha a baleset a károsult országában következett be és a balesetben részes másik fél egy másik, a Zöldkártya Rendszerhez tartozó országból érkezett.

A Zöldkártya Rendszer azonban nem terjed ki azon ügyekre, melyekben a károsult kárát nem saját országában, hanem külföldön okozták (szenvedett kár). Ilyen esetekben a károsult a kár érvényesítése során nehézségekbe ütközött az idegen jogrendszer, idegen nyelv, szokatlan kárrendezési eljárások és gyakran indokolatlanul elhúzódó kárrendezés miatt, ha kártérítési igényét külföldön, külföldi biztosítóval szemben kell érvényesítenie.

A károsult származási országán kívül történt közlekedési balesetekből eredő kártérítési igények probléma mentes rendezése érdekében született meg a 4. Gépjármű Biztosítási Irányelv. Az Irányelv 2003. július1-től nyújt megoldást az Európai Unión belül azzal, hogy lehetőséget kínál a károsultaknak arra, hogy kártérítési követelésüket a lakhelyük szerinti országban a kárért felelős személy felelősségbiztosítója által kijelölt kárrendezési megbízottal szemben saját anyanyelvükön érvényesíthessék.

A kárrendezési megbízottak adatairól – konkrét káreset kapcsán – az Információs Központ nyújt felvilágosítást.

Természetesen a korábbi lehetőség továbbra is fennáll arra, hogy a kártérítési igényt a károsult közvetlenül a károkozó felelősségbiztosítójával szemben érvényesítse.

Magyarországon a Kártalanítási Szervezet feladatait az ESZE (2013. december 31-ig MABISZ GKI) látja el.

A károsult a következő esetekben fordulhat a Kártalanítási Szervezethez:

2009. évi LXII. törvény 39. § (2) bekezdése szerint, ha:

a) a balesetet okozó gépjármű 37. § (4) bekezdése szerinti biztosítója vagy ennek kárrendezési megbízottja a károsult kárigényének benyújtását követő három hónap elteltével sem adott a kárigény-bejelentésben előterjesztettekre a 31. §-ban szabályozottaknak megfelelő választ,

b) a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító nem nevezett ki kárrendezési megbízottat, kivéve, ha a károsult igényét közvetlenül a biztosítónál terjesztette elő, és az három hónapon belül a kártérítési igényre indokolt választ vagy indokolt kártérítési javaslatot adott, vagy

c) a gépjármű vagy a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító a balesetet követő két hónap elteltével sem volt azonosítható.

 

Life Insurance

Az Európai Biztosítók Szövetsége, az Insurance Europe frissen publikált összesítése szerint a világ legnagyobb biztosítási piaca az európai: 2013-ban a kontinens biztosítói mintegy 1119 milliárd eurós díjbevételt értek el...

Sajtóközlemény (09.04.)

Banner

Customer Service

2010 szeptembere óta érhető el a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) fogyasztóvédelmi és információs feladatokat ellátó ügyfélszolgálata, melyet az elmúlt négy évben több mint 86 ezren kerestek fel...

Sajtóközlemény (09.01.)

2014. Q2 report

2014 első félévében kis mértékben, 1,25 százalékkal gyarapodott a biztosítási piac, ám ezen belül a gépjármű-, illetve a nyugdíjbiztosítások területe intenzívebb növekedést mutatott. A szektor összesített díjbevétele...

Sajtóközlemény (08.13.)

› 2014. Q2 report

Banner