Nyomtatás E-mail

Kártalanítási Szervezet

Európai Kártalanítási Szervezetek elérhetősége

2012.01.12.

A Zöldkártya Rendszer hosszú ideje lehetővé teszi a kárigények gyors rendezését a károsult országában, abban az esetben, ha a baleset a károsult országában következett be és a balesetben részes másik fél egy másik, a Zöldkártya Rendszerhez tartozó országból érkezett.

A Zöldkártya Rendszer azonban nem terjed ki azon ügyekre, melyekben a károsult kárát nem saját országában, hanem külföldön okozták (szenvedett kár). Ilyen esetekben a károsult a kár érvényesítése során nehézségekbe ütközött az idegen jogrendszer, idegen nyelv, szokatlan kárrendezési eljárások és gyakran indokolatlanul elhúzódó kárrendezés miatt, ha kártérítési igényét külföldön, külföldi biztosítóval szemben kell érvényesítenie.

A károsult származási országán kívül történt közlekedési balesetekből eredő kártérítési igények probléma mentes rendezése érdekében született meg a 4. Gépjármű Biztosítási Irányelv. Az Irányelv 2003. július1-től nyújt megoldást az Európai Unión belül azzal, hogy lehetőséget kínál a károsultaknak arra, hogy kártérítési követelésüket a lakhelyük szerinti országban a kárért felelős személy felelősségbiztosítója által kijelölt kárrendezési megbízottal szemben saját anyanyelvükön érvényesíthessék.

A kárrendezési megbízottak adatairól – konkrét káreset kapcsán – az Információs Központ nyújt felvilágosítást.

Természetesen a korábbi lehetőség továbbra is fennáll arra, hogy a kártérítési igényt a károsult közvetlenül a károkozó felelősségbiztosítójával szemben érvényesítse.

Magyarországon a Kártalanítási Szervezet feladatait az ESZE (2013. december 31-ig MABISZ GKI) látja el.

A károsult a következő esetekben fordulhat a Kártalanítási Szervezethez:

2009. évi LXII. törvény 39. § (2) bekezdése szerint, ha:

a) a balesetet okozó gépjármű 37. § (4) bekezdése szerinti biztosítója vagy ennek kárrendezési megbízottja a károsult kárigényének benyújtását követő három hónap elteltével sem adott a kárigény-bejelentésben előterjesztettekre a 31. §-ban szabályozottaknak megfelelő választ,

b) a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító nem nevezett ki kárrendezési megbízottat, kivéve, ha a károsult igényét közvetlenül a biztosítónál terjesztette elő, és az három hónapon belül a kártérítési igényre indokolt választ vagy indokolt kártérítési javaslatot adott, vagy

c) a gépjármű vagy a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító a balesetet követő két hónap elteltével sem volt azonosítható.

 

2014. I-III. negyedév

2014 első háromnegyed évében 3,61 százalékkal, 640 milliárd forintra növekedett a hazai biztosítási szektor összesített díjbevétele az előző év azonos időszakához képest...

Sajtóközlemény (11.14.)

2014. Q3 jelentés

Hirdetés

MABISZ Konferencia

Ötödik alkalommal rendezte meg nemzetközi konferenciáját a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ), melyen a résztvevő szereplők egyöntetűen a szakmai párbeszéd fontosságát, és a piac aktívan szabályozott és felügyelt, transzparens...

Sajtóközlemény (11.08.)

Díjnavigátor 2015

A Díjnavigátor ötödik éve igen fontos eszköze a fogyasztóvédelemnek és az ügyfelek teljes körű tájékoztatásának. A szövetség hitelesített kalkulátora egyedi eszköze a díj-összehasonlításnak...

Sajtóközlemény (11.07.)

Hirdetés