Nyomtatás E-mail

Kártalanítási Szervezet

Európai Kártalanítási Szervezetek elérhetősége

2012.01.12.

A Zöldkártya Rendszer hosszú ideje lehetővé teszi a kárigények gyors rendezését a károsult országában, abban az esetben, ha a baleset a károsult országában következett be és a balesetben részes másik fél egy másik, a Zöldkártya Rendszerhez tartozó országból érkezett.

A Zöldkártya Rendszer azonban nem terjed ki azon ügyekre, melyekben a károsult kárát nem saját országában, hanem külföldön okozták (szenvedett kár). Ilyen esetekben a károsult a kár érvényesítése során nehézségekbe ütközött az idegen jogrendszer, idegen nyelv, szokatlan kárrendezési eljárások és gyakran indokolatlanul elhúzódó kárrendezés miatt, ha kártérítési igényét külföldön, külföldi biztosítóval szemben kell érvényesítenie.

A károsult származási országán kívül történt közlekedési balesetekből eredő kártérítési igények probléma mentes rendezése érdekében született meg a 4. Gépjármű Biztosítási Irányelv. Az Irányelv 2003. július1-től nyújt megoldást az Európai Unión belül azzal, hogy lehetőséget kínál a károsultaknak arra, hogy kártérítési követelésüket a lakhelyük szerinti országban a kárért felelős személy felelősségbiztosítója által kijelölt kárrendezési megbízottal szemben saját anyanyelvükön érvényesíthessék.

A kárrendezési megbízottak adatairól – konkrét káreset kapcsán – az Információs Központ nyújt felvilágosítást.

Természetesen a korábbi lehetőség továbbra is fennáll arra, hogy a kártérítési igényt a károsult közvetlenül a károkozó felelősségbiztosítójával szemben érvényesítse.

Magyarországon a Kártalanítási Szervezet feladatait az ESZE (2013. december 31-ig MABISZ GKI) látja el.

A károsult a következő esetekben fordulhat a Kártalanítási Szervezethez:

2009. évi LXII. törvény 39. § (2) bekezdése szerint, ha:

a) a balesetet okozó gépjármű 37. § (4) bekezdése szerinti biztosítója vagy ennek kárrendezési megbízottja a károsult kárigényének benyújtását követő három hónap elteltével sem adott a kárigény-bejelentésben előterjesztettekre a 31. §-ban szabályozottaknak megfelelő választ,

b) a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító nem nevezett ki kárrendezési megbízottat, kivéve, ha a károsult igényét közvetlenül a biztosítónál terjesztette elő, és az három hónapon belül a kártérítési igényre indokolt választ vagy indokolt kártérítési javaslatot adott, vagy

c) a gépjármű vagy a 37. § (4) bekezdése szerinti biztosító a balesetet követő két hónap elteltével sem volt azonosítható.

 

Életbiztosítás

Az Európai Biztosítók Szövetsége, az Insurance Europe frissen publikált összesítése szerint a világ legnagyobb biztosítási piaca az európai: 2013-ban a kontinens biztosítói mintegy 1119 milliárd eurós díjbevételt értek el...

Sajtóközlemény (09.04.)

Hirdetés

Ügyfélszolgálat

2010 szeptembere óta érhető el a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) fogyasztóvédelmi és információs feladatokat ellátó ügyfélszolgálata, melyet az elmúlt négy évben több mint 86 ezren kerestek fel...

Sajtóközlemény (09.01.)

2014. I-II. negyedév

2014 első félévében kis mértékben, 1,25 százalékkal gyarapodott a biztosítási piac, ám ezen belül a gépjármű-, illetve a nyugdíjbiztosítások területe intenzívebb növekedést mutatott. A szektor összesített díjbevétele...

Sajtóközlemény (08.13.)

› 2014. Q2 jelentés

Hirdetés