Nyomtatás E-mail

A 2014. évre érvényes fedezetlenségi díjak

A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének.

A Gfbt. az „elmaradt díj” fogalom helyett 2010. január 1-jével bevezette a „fedezetlenségi díj” fogalmát. A fedezetlenségi díj az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára (a fedezetlenség időtartamára) a Kártalanítási Számla kezelőjét megillető, előre meghirdetett tarifa alapján utólagosan megállapított díj. A jogszabály a Kártalanítási Számla kezelőjét hatalmazza fel és egyúttal kötelezi is a fedezetlenségi díj járműkategóriák szerinti mértékének évenkénti meghatározására. A Kártalanítási Számla kezelőjének a következő naptári évre vonatkozó fedezetlenségi díjtarifákat legkésőbb a naptári év végét megelőző negyvenötödik napig kell - a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletében meghatározott módon - a Felügyelet honlapján meghirdetnie, továbbá ezzel egyidejűleg a MABISZ honlapján közzétennie.

A MABISZ az alábbiakban teszi közzé a fedezetlenségi díjak 2014. évre érvényes tarifáit. A fedezetlenségi díjak naptári évre vonatkoznak, így amennyiben a fedezetlenséggel érintett időszak két naptári évet is érint, eltérő díjak kerülhetnek felszámításra.

A fedezetlenségi díj 2014. évre érvényes mértékei az egyes kategóriákban a következők (a díjak a baleseti adót nem tartalmazzák):

 

Személygépkocsi Ft/nap
0-37 kW 260
38-50 kW 330
51-70 kW 380
71-100 kW 440
101-180 kW 560
181- kW 600
Motorkerékpár
1-12 kW 40
13-35 kW 70
36-70 kW 120
71- kW 200
Autóbusz
10-19 férőhely 330
20-42 férőhely 740
43-79 férőhely 740
80- férőhely 1050
Trolibusz 1020
Tehergépkocsi
0-3500 kg 430
3501-12000 kg 740
12001- kg 1180
Vontató 1650
Mezőgazdasági vontató 100
Pótkocsik, félpótkocsik
1-750 kg össztömeg 100
751-10000 kg össztömeg 100
10001- kg össztömeg 100
Lassú jármű 100
Munkagép 100
Segédmotoros kerékpár 0
4 kerekű segédmotoros kerékpár 100


› 2013. évi fedezetlenségi díjak

› 2012. évi fedezetlenségi díjak

Az üzemben tartó köteles a fedezetlenségi díjat megfizetni. A teljes fedezetlenségi díjat az a biztosító köteles kiszámítani és beszedni, amely az üzemben tartóval a fedezetlenség időtartamát követően szerződést köt. Az üzemben tartó a kiszámított fedezetlenségi díjat az esedékes biztosítási díjrészlettel együtt - a biztosítási időszakra járó díj teljes megfizetése esetén 30 napos határidővel - köteles megfizetni. Lényeges változás 2013. január 1-jétől, hogy ha az Ön szerződése díjnemfizetés miatt megszűnt, akkor a jogszabályban kötelezően előírt  – a megszűnt szerződését kezelő biztosítójához történő  – visszakötéskor nemcsak a fedezetlenségi díjat és a türelmi időre járó díjat, hanem a biztosítási időszakra hátralévő teljes díjat is meg kell fizetnie.

A fedezetlenségi díj meg nem fizetése esetén a biztosító ugyanazt az eljárást követi, mint a biztosítási díj meg nem fizetése esetén, azaz a fedezetlenségi díj meg nem fizetése is a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnéséhez vezet.

A táblázatból látható, hogy egy adott időszakra számított fedezetlenségi díj jóval magasabb az adott járműkategória ugyanekkora időszakra eső „normál” biztosítási díjánál. Ez szándékosan van így, a jogalkotó ezzel is ki akarja kényszeríteni a jogkövető magatartást, a felelősségbiztosítás megkötését. A jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére. 2014. július 1-jén hatályba lépett törvénymódosítás szerint a 120 napot meghaladó fedezetlen időszak esetében a biztosító részletfizetési lehetőséget nyújthat.

Azt javasoljuk tehát, hogy mindent kövessenek el azért, hogy esetükben ne álljon elő fedezetlenségi időszak, ezért ha a befizetési csekk nem érkezik meg, a banki átutalás, inkasszó nem történik meg a fizetési határidőt megelőzően, akkor feltétlenül vegyék fel a kapcsolatot biztosítójukkal, illetve bankjukkal és jelezzék a problémát.

Az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, önmagában még nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Ha hosszabb ideig nem használják a járművüket és nem akarnak erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, akkor a közlekedési hatóságnál vonassák ki ideiglenesen a járművet a forgalomból, ugyanis csak ez esetben mentesülhetnek a díjfizetés terhe alól erre az időszakra!!

 

2014. I-II. negyedév

2014 első félévében kis mértékben, 1,25 százalékkal gyarapodott a biztosítási piac, ám ezen belül a gépjármű-, illetve a nyugdíjbiztosítások területe intenzívebb növekedést mutatott. A szektor összesített díjbevétele...

Sajtóközlemény (08.13.)

› 2014. Q2 jelentés

Hirdetés

Viharkár

Az elmúlt három hét szélsőséges, viharos időjárását követően eddig közel 25 ezer kárbejelentés érkezett a biztosító társaságokhoz. A károk becsült értéke elérheti az 1,8 milliárd forintot...

Sajtóközlemény (08.11.)

Lakásbiztosítás

Az elsősorban a nyári időszakban jellemző viharok miatt meglehetősen gyakoriak az ingatlanokat érő villámcsapás- és tűzkárok. 2010. január 1-je és  2014. május 30-a között több mint 200 ezer villámcsapás...

Sajtóközlemény (06.24.)

› MEE közös állásfoglalás

Hirdetés